We zijn er!

We zijn verhuisd…

De afgelopen 2 maanden zijn samen te vatten in 2 woorden: geregel en gezegend.

Nadat Joke afscheid had genomen als juf van school en Bartel zijn basisschoolperiode had afgesloten met een musical waren we klaar om te verhuizen alleen………..de verhuiswagen was er niet! Die stond door een foutje een week later geboekt.

We huren een flat in Hongarije, omdat onze woning “Iskola Ház” in de zomervakantieperiode verhuurd is. Tot nu toe hadden we een beheerder die alles regelde, maar dat proberen we zelf te gaan doen.

De eerste vakantiegasten zouden komen dus gingen Joke en Bartel alvast met de auto naar Hongarije om Iskola Ház schoon te maken. Daar wachtte een oververhitte zwembadpomp en werd alles geregeld om de gasten een goed verblijf te laten hebben. Onze oude beheerder nam het weer even over, zodat wij terug naar Nederland konden rijden voor de verhuizing. Joke weet nu hoe je het oliepeil controleert en olie bijvult, dankzij Bartel die goed gekeken had hoe zijn oudere broer Rinke dat deed. Lorens, die ondertussen gewoon aan het werk was geweest, zorgde ervoor dat de verhuiswagen dinsdagmiddag klaarstond en toen kon het inladen beginnen. Achteraf was het maar goed dat hij er een week later was, want een grote, niet uit elkaar te halen commode moest wel mee. Het duurde een hele avond om het gevaarte naar beneden te krijgen. Met hulp van de kinderen en 2 sterke mannen stond onze inboedel in een paar uur in de wagen.

Midden in de nacht vertrokken Lorens en Bartel naar Hongarije, 1400 km voor de boeg. Joke volgde later; zij had ondertussen nog een sollicitatiegesprek. Want het was nog steeds niet duidelijk wie wanneer voor het inkomen zou gaan zorgen. In Hongarije, waar het nog warmer was dan in Nederland, stonden donderdagochtend 4 mensen klaar om alles, 7 trappen op, naar boven te sjouwen. We wonen op de op 1 na hoogste etage. Omdat Joke school toch niet kan missen hebben we uitzicht op een basisschool, een sportschool en een middelbare school. Lorens maakte na het uitladen en even rust weer rechtsomkeert, omdat de vrachtwagen de volgende dag alweer ingeleverd moest worden. Ondertussen was Joke met de Yaris aangekomen, de auto die voorlopig even in Hongarije blijft. Onderweg kom je van alles tegen: ongelukken, mensen met pech, files, heel veel wegopbrekingen, dieren op de rijbaan, chauffeurs die slingeren enz. Dan ben je blij dat de Heere God je al die keren veilig over de wegen heeft geleid.

Ja en dan moet er van alles geregeld worden: verzekeringen, eigen bankpas, meterstanden, nieuw slot op de huurflat en niet te vergeten een internetaansluiting. Let wel, dit alles gaat op z’n Hongaars, dus veel administratie, stempels en lange wachttijden. Tussen de bedrijven door ontvingen we nieuwe vakantiegasten, was de zwembadpomp vervangen en wachtte er een heleboel strijkgoed en werden de kasten weer in elkaar gezet, meubels op zijn plaats gezet en verhuisdozen uitgepakt. Bartel en Joke gingen soms naar een restaurant voor de warme maaltijd. Wat ze daar voor lekkers bij de koffie serveren kunt u zien op een van de foto’s.

Maar waar waren we ook alweer voor gekomen? Het Bijbelkamp! Daarover meer in de volgende blog.

Hartelijke groeten van Lorens, Joke en Bartel

0 antwoorden