Bezig met …

Laatste zomervakantieweken

De tweede vrije week voor Lorens is een “werkweek”. In Nederland heeft hij een reisorganisatie opgericht, wat op zich al een hele onderneming is. Er zijn ontzettend veel voorwaarden waar je aan moet voldoen en je bent een hoop geld kwijt voor je ook maar 1 reis hebt georganiseerd. Maar het gaat om de inhoud, er is veel over de geschiedenis en cultuur van Hongarije te vertellen en dat moet ook voorbereid worden. Helaas kunnen openingstijden of te bezoeken musea hier ineens veranderen of verdwenen zijn. Daarom is kennis ter plekke en alternatieven vinden noodzakelijk. Zo bleek bijvoorbeeld in het Opusztaszer (het nationaal openluchtmuseum), het wassen beelden gedeelte met de koningen, gesloten. Als je daar dan net een heleboel over te vertellen hebt, zul je een oplossing moeten vinden om toch te zeggen wat je kwijt wilt. In Budapest is het belangrijk waar je de personenbus kunt parkeren. Terwijl de vele toeristen zich vergapen aan het altijd indrukwekkende uitzicht op de Gellért heuvel, werkt Lorens de gegevens bij op zijn laptop, een tablet zou wel handig zijn. Ondertussen probeert een 3-tal mensen zich d.m.v. het ” balletje balletje” spelletje te verrijken, 50 euro briefjes wisselen snel van eigenaar. Ook aan de plaats waar je wat kunt eten of drinken moet worden gedacht. Een Kürtőskalács (zoet brood op een stokje) bij een kraampje of toch naar een koffiehuis? We proberen beide. Het valt op dat de bedelaars en daklozen niet meer zichtbaar zijn in dit gedeelte van de stad, dat is verboden. Wel worden er krantjes en bloemen verkocht op plaatsen waar je stilstaat voor een verkeerslicht.

Op weg naar huis zie je toch geïmproviseerde hutjes tussen de struiken langs het spoor. Ondertussen is in Nederland onze oudste zoon Rinke geslaagd voor de proeve van bekwaamheid en mag hij zich nu eerste autotechnicus noemen. Handig hoor zo’n monteur! Over auto’s gesproken: onze gasten die dachten gezellig even zonder kinderen op pad te gaan kwamen muurvast te zitten op een achteraf weggetje toen zij wilden keren. Een paar mannen die langskwamen regelden een boer met tractor. Onze gasten betaalden wat ze vroegen, teveel, en opgelucht konden zij weer naar hun kinderen. Of wat als je auto gerepareerd moet worden n.a.v. een botsing met een ree? Vervangend vervoer is hier niet vanzelfsprekend en als je geen opdracht geeft om daadwerkelijk te repareren blijft de auto staan zonder dat er ook maar iets aan gedaan wordt. Dit overkwam vrienden van ons. Wat een luxe als je dan in Nederland je auto gewoon naar de garage kunt brengen voor een onderhoudsbeurt. Ja, we gingen weer een keer heen en weer. Vrienden namen het beheer van de vakantiewoning even over, want er zou een wisseling van gasten zijn. In Nederland naast de grote beurt voor de auto dan zelf ook gelijk maar naar de tandarts en de kapper. Helemaal lopend, want de fietsen staan in Cegléd en Lorens had later de auto mee naar zijn werk. Het huis in Veenendaal verder opgeruimd, nog weer dozen ingepakt en dan… Joke was reislustig…  nog een keer heen en weer met een volle auto. In Hongarije hielpen de dominee en zijn vrouw om te helpen uitladen en toen weer terug naar Nederland. Daar begonnen de scholen weer en was het voorlopig onze laatste week in Nederland. Lorens en Bartel werden op donderdag 30 augustus ’s middags door Joke afgezet op het vliegveld in Eindhoven. Met de bedoeling om de reis die Lorens wekelijks zal gaan maken uit te proberen. Dat houdt in met de auto, vliegtuig, bus en trein. De volgende dag om 8 uur zouden we elkaar weer ontmoeten bij het kantoor van de immigratiedienst in Budapest.

Hartelijke groeten,

Lorens, Joke en Bartel