Olympisch Zomerkamp 2020

Ons terras een Olympisch honk? Het huis een Olympisch dorp? Ja hoor, voor één weekje dan wel te verstaan. De andere weken van de zomervakantie fungeert Iskola Ház als vakantiewoning.

Het kant en klare pakket van het VISZ (in Nederland IKEG), heeft als algemeen thema Olympisch Kamp, met daarin Nehemia als Bijbels thema.

Kinderwerkersechtpaar Barta, leden van de kerk en wijzelf zijn er helemaal klaar voor. De tuin is groot genoeg, we hebben alle materialen voorhanden, bezorging van het eten is geregeld, net als het vervoer van de kampdeelnemers door de man van de burgemeester.

’s Morgens vroeg om acht uur staan er veel kinderen te wachten bij het verzamelpunt. Instappen en op weg naar het Olympisch dorp. Twee keer zelfs met paard en wagen! Nou ja, de meisjes dan, want de jongens gaan toch liever met de personenbus. Daar aangekomen lokt het buitenspeelgoed. Een kennismakingsspel volgt en niet veel later ontbijten we met elkaar en worden de kampafspraken gemaakt.

David heeft speciaal zijn werkrooster geruild om iedere ochtend het zingen te begeleiden op zijn gitaar. Dan volgt de Bijbelles over Nehemia met een dagtekst. Iedere dag staat er een waarheid centraal, die aansluit bij het Bijbelverhaal maar ook op jouw persoonlijk van toepassing is, zoals bijvoorbeeld “God waarschuwt, omdat Hij je lief heeft.” .

Even wat drinken en dan in groepjes de vragen en opdrachten uit het werkboekje bespreken, zittend op de trampoline of op een kleed in het gras.

Dit zijn ook de momenten waarop we iets meer te weten kunnen komen over de achtergrond van de kinderen en hun motivatie om hier te zijn. Na de verdieping in de Bijbelles is er nog wat vrije tijd. Dan worden de handen gewassen en wordt de soep en het warme eten opgediend. De borden, het bestek en de grote etenstonnen moeten wel afgewassen worden. Gelukkig hebben we een douche voor die grote tonnen.

Een verplichte rustperiode volgt, er mag niet gesprongen of gerend worden, het is daarvoor te warm. De herbouwde muur van de stad Jeruzalem wordt nagebouwd op het terras, de kleintjes spelen in de zandbak, vertellingen worden nog even doorgelezen. Het Olympische thema wordt ’s middags uitgewerkt in twee groepen: bedenk een naam voor je land, een vlag, een banier, een lied en presenteer dat op vrijdagmiddag aan de hele groep. De eerste twee dagen wordt het Olympisch dorp (het terras) opgeleukt met zelfgemaakte vlaggen, slingers en fakkels.

Vóór het laatste onderdeel van iedere middag wordt er gezwommen, wat een feest! Nadat iedereen weer is omgekleed en opgefrist, volgt er een traktatie, meegegeven of gebracht door de ouders: een fruithap met muffin, zoete maiskolf, een ijshoorntje, koekjes, heerlijk! Ouders krijgen ondertussen foto’s doorgestuurd over wat hun kind allemaal meemaakt met nog een paar aanmeldingen tot gevolg.

Hangend in een tuinstoel, zittend aan de picknicktafel of leunend aan de biertafel luisteren we hoe christelijke Olympische sporters uit het verleden het Evangelie in de praktijk uitdragen. Eerlijk spel, sportief zijn, je aan regels houden, keuzes maken: het komt allemaal aan de orde.

Tijdens de diverse sportwedstrijdjes, het opzeggen van Bijbelteksten, het leeg eten van je (soms tweede) bord en gewone spelletjes kunnen de kinderen dragma’s verdienen. Op de laatste dag mogen die ingewisseld worden voor allerlei cadeautjes.

Op vrijdagmiddag worden medailles uitgedeeld, krijgen de kinderen een oorkonde en is de kampweek voorbij. Na een hoop plezier, ervaringen en toerusting zijn ze weer weggegaan. Ze hebben gehoord dat er iets nog waardevoller is dan het zelf nummer 1 zijn, namelijk de Ander dienen, eren en volgen. Er is blijdschap in ons hart, zullen we de kinderen in oktober weer terugzien op de gewone club?