Nieuwe start

Aan het begin van dit nieuwe jaar wensen wij iedereen veel heil en zegen toe. Misschien zijn die woorden niet bij iedereen bekend, maar de betekenis daarvan hebben we iedere dag nodig.

APK of Hongaars kenteken?

Onze auto zou in januari zijn jaarlijkse APK moeten krijgen. Daar zouden we speciaal winterbanden voor moeten kopen en naar een keuringsstation in Nederland, België of Spanje rijden. Gezien de weersomstandigheden, de extra kosten en de leeftijd van de auto besloten om een Hongaars kenteken aan te vragen. Joke wilde dat zelf gaan doen. Telkens weer was er, op het moment dat het vanwege de taal lastig was, iemand in de buurt die een beetje Engels of Duits sprak. Over zegen gesproken.

De keuring om je auto in te voeren staat als streng bekend, daarom eerst een grote beurt bij een officiële dealer uit laten voeren. Vervolgens naar het keuringsstation, daar zou iemand staan die Engels sprak, niet dus. Gelukkig werd ik herkend van toen de afspraak gemaakt werd en wisten ze waar ik voor kwam. Papieren inleveren, betalen, aansluiten met de auto, keuring, papieren ophalen. De auto werd van alle kanten gefotografeerd. De uitstoot gemeten. De remweg werd gecontroleerd eerst zonder en toen met een zwaar iemand zittend in de achterbak. En heel veel dingen meer. Toen alles in orde bleek te zijn moest hij naar de douane, daarna verzekerd worden en naar een keuring op originele onderdelen. Toen ook dat in orde was met alle papieren vol stempels naar het gemeenteloket voor de autopapieren en het nieuwe kenteken. En daar leek het even mis te gaan.

Zij moesten het origineel hebben van een papier waarop twee Hongaren hun handtekening gezet hadden dat zij getuigen waren van de echtheid van onze ingevulde gegevens. Lorens was immers in Nederland. Dat papier was niet teruggegeven bij het keuringsstation. Gelukkig (!) zat de keurmeester bij een ander loket en die werd erbij gehaald. Met die man terug naar het keuringsstation. Hij was zo vriendelijk om ook even de nummerplaten te verwijderen. Het originele papier was niet meer aanwezig. Maar met de bijgeschreven opmerking dat dit formulier een kopie was van de originele, een handtekening en stempel was het goed.

Nu komt het spannende: welke letters staan er op het nummerbord? In Hongarije bestaat het kenteken o.a. uit 3 letters, daar kun je heel veel combinaties van maken. In het Nederlands kunnen die letters dan betekenissen hebben waar je liever niet of juist heel graag mee rijdt. Onze auto heeft nu een oer Hollandse meisjesnaam: RIE.

Nog meer vervoersperikelen

Net op de dag dat de uitnodigingen voor de kinderclub uitgedeeld gaan worden heeft Bartel een lekke band. Na een duidelijk filmpje op internet te hebben bekeken, gaan we samen aan de slag. Het blijkt het ventiel te zijn. We kopen een nieuw inzetstukje en hopen dat het zo is opgelost. Er ontsnapt nu maar een mini luchtbelletje uit het ventiel. De volgende morgen is de band weer zo plat als een dubbeltje, toch nog een piepklein gaatje over het hoofd gezien, ondanks dat de binnenband in het water is gehouden? We besluiten de fiets naar de fietsenmaker te brengen. Die controleert de band en het ventiel en zegt dat hij goed is. Met harde banden en twijfel weer naar huis gefietst en de volgende morgen……plat. Toch maar een hele nieuwe binnenband.

Ondertussen bleek dat een paar uitnodigingen voor de kinderclub waren weggehaald. Mochten ze niet bij de school en op het publicatiebord hangen? Dat bord was ook al zo leeg. Daarom de burgemeester laten bellen. Zij vertelde dat ik zo snel mogelijk weer nieuwe uitnodigingen moest ophangen. Fijn dat zij achter deze clubactiviteit staat. D.V. zaterdag 26 januari is het weer zo ver.

Studentenkaart

Half december kregen we te horen dat Bartel niet kon worden ingevoerd in het schoolsysteem i.v.m. een verkeerd studentennummer. Dat nummer kregen we op het gemeentehuis, dus terug naar dat kantoor. Hier bleek dat de registratiekaart van de immigratiedienst verkeerd was: Bartel stond als meisje te boek en niet als jongen. Er zat niets anders op dan weer naar Budapest te gaan. Daar waren we na het toegewezen nummer pas na drie uur (!!!) wachten aan de beurt. Gelukkig erkenden ze direct dat het hun fout was en werd Bartel opnieuw in het grote papieren boek geschreven, maar nu wel als jongen. En deze jongen mocht afgelopen week zijn dertiende verjaardag vieren. Hij is mij, Joke, de afgelopen maanden voorbij gegroeid en niet alleen wat lengte betreft, maar ook in Hongaarse woordenschat.

1 antwoord
  1. Anneke
    Anneke zegt:

Ha Joke, Lorens en Bartel,
    Ik heb de blog al grinnikend gelezen … bedankt voor dit stukje. Levensecht!
    Bartel, zet ‘em op, jongen! Ik vind je een kei! Hongaars leren en daar naar school, petje af! Nou je vader en moeder nog … 😉 hahaha!!!
    Hoe ging de club zaterdag?
    Wat fijn dat de burgemeester zo meewerkend is. Errug bijzonder!
    Sneeuw daar? Hier wel, alleen niet hier maar in het noorden van ons land.
    Lieve groet, Anneke

Beantwoorden