Verwarring in december

Waar in Nederland de Zwarte Pieten discussie rondom Sinterklaas de boventoon voerde, vroegen wij ons af of er hier in Hongarije aan Sinterklaas gedaan zou worden en in welke vorm dan? Bartel bakte in ieder geval lekkere kruidnoten.

Bij Bartel in de klas werden lootjes getrokken en mocht je voor een bepaald bedrag iets voor een ander kopen en je moest er een gedicht bij schrijven. Duidelijk toch? Omdat chocola hier verschrikkelijk duur is gaven we Lorens opdracht om een grote letter mee te nemen uit Nederland. Vervolgens leuk ingepakt, in uit Nederland meeverhuisd 5 decemberpapier, want hier was dat niet te vinden. Gedicht erbij en toen…….. In de klas moest het gedicht voorgelezen worden en werd er geraden voor wie het bedoeld was. Alle Hongaarse cadeautjes waren ingepakt in kerstpapier en er kwam een kerstman een chocolaatje brengen voor ieder kind, in folie met engeltjes erop. Echt waar, dat was op 6 december! Het schijnt dat Sinterklaas in de communistische tijd is vervangen door Vader Winter uit Lapland.

Kinderen krijgen op 5 december ’s avonds een cadeautje. De pianojuf deelde op 5 december chocolaatjes uit met de afbeelding van Mikulás, de kerstman. Mikólás, let op 1 letter verschil, is hier Sinterklaas en blijkt in Cegléd met zijn Krampusz als traditie niet meer zo levendig te zijn. Die Krampusz is een griezel, een soort duiveltje, zoals je ze in de Alpenlanden ook wel tegenkomt. Ik denk dat hij juist door dat griezelige zo langzamerhand vervangen wordt door de kerstman. Dan is het Nederlandse Sinterklaasfeest toch heel wat vriendelijker geworden, zonder zak en roe. Een andere verwarring deed zich voor tijdens het zomerkamp. Het gezongen gebed voor de maaltijd was op de melodie van: “Zie ginds komt de stoomboot”. Maar hoe je er dan ook over denkt, nu komt het: met Kerst zijn er dus ook cadeautjes van Mikulás, maar Krisztus is degene die komt. Zo werd het uitgelegd door de pianojuf en bevestigd door de dominee.

Laten we ons daar dan maar op richten, want Hij is echt gekomen en leeft nog steeds. En zo zijn we aangekomen in de adventstijd.

1 antwoord