Verrassingen

Een bruiloft en ontslag

Wat een verrassing, een meisje van de club heeft haar klasgenootje uit een ander dorp meegenomen! Zo zijn we toch met een aantal kinderen bij elkaar. We luisteren naar het eerste wonder dat Jezus in het openbaar tijdens een bruiloftsfeest deed. Toen het feest bedorven leek te gaan worden, veranderde Hij op Gods tijd water in wijn. In alle dingen mogen we op Hem vertrouwen, op Zijn tijd zal Hij helpen. Dat ervaren we nu ook zelf weer. Lorens zal in november zijn baan verliezen door een gebrek aan klanten. Dat roept veel vragen op. Hoe verder? Toch leggen we dit biddend voor Hem neer en vertrouwen erop dat God alles in Zijn handen heeft, ook al begrijpen wij het niet. De meisjes gingen vrolijk en met een prachtige vaas naar huis. Buiten in onze tuin ontdekten we dat die grote, gele bloemen die alleen maar tot ongeveer het middaguur open staan een mooie naam hebben: morgenster. Is Jezus niet de blinkende Morgenster, naar Wie we mogen uitzien?

Jubileum en cursus

Het kinderevangelisatiewerk in Hongarije bestaat 30 jaar, daar werd op verschillende momenten bij stil gestaan. Juist hier in Hongarije hebben christenen te maken gehad met vervolgingen en werden Bijbels en andere christelijke lectuur het land in gesmokkeld. Wat fijn om het evangelisatiewerk nu in alle vrijheid te mogen doen. Daarvoor moet je ook toegerust worden en kunnen verschillende cursussen gevolgd worden. De eerste twee hebben Lorens en Joke in Nederland gedaan (IKEG), nu volgde de uitgebreide training in Sibiu, Roemenië. Eigenlijk 12 weken, maar dat is dit jaar niet haalbaar, vandaar dat nu alleen de eerste twee weken gevolgd werden. Bartel ging met Joke mee zodat hij zijn schoolwerk kon doen. Hij vond het wel grappig om zijn moeder zo te zien studeren. Temidden van 12 verschillende nationaliteiten was de voertaal Engels. Het waren lange, leerzame, intensieve dagen en hard werken! Met de opgedane kennis en de opdracht “Go out!” weten we wat ons te doen staat.

Zwembad

Lorens moest ondertussen in Mikebuda blijven want….. het zwembad was ingestort. Een professioneel bedrijf zou het bad eens grondig schoonmaken. Tegen ons advies in lieten ze het toch helemaal leeglopen en dat hielden de muren niet. Met de komende gasten in het vooruitzicht die een huis met zwembad huren is dit toch wel een groot probleem. Uiteindelijk en ondanks alle communicatieproblemen is er iemand gevonden die een compleet nieuw bad bouwt. Naar verwachting, is het precies klaar als de gasten komen.

Zomerkamp

Voor de allereerste keer wordt er in Mikebuda een Bijbelkamp georganiseerd tijdens de zomervakantie. De burgemeester staat er helemaal achter. Het wordt een 3-daagse van ’s morgens 8 tot ’s middags 4 uur. Het thema is: ” Eén weg “. Er gaat heel wat van ons gevraagd worden, want de medewerkers zijn dun gezaaid i.v.m. de kampen in andere dorpen en steden. In Hongarije worden vanwege de lange zomervakantie (15 juni t/m 31 augustus) heel veel kinderkampen georganiseerd. Omdat veel ouders gewoon moeten werken, als zij tenminste werk hebben, begint zo’n dagkamp vroeg. Bidt u mee dat we veel kinderen zullen bereiken met het Evangelie? Zij hebben nog een leven voor zich…Bidt u ook voor ons, om wijsheid en kracht voor dit kamp, de kinderen en hun ouders, maar ook voor financiële oplossingen?

0 antwoorden