Kinderbijbelclubmiddag

Voor de 19e keer …

De beloofde blog over de pianoles stellen we even uit, want ondertussen hebben we weer een kinderbijbelclubmiddag gehouden. Omdat we de taal nog niet spreken, vragen we kerkleden om met ons mee te gaan om kinderen uit te nodigen. Vooraf maken we een uitnodiging die zij voor ons vertalen of controleren op spelfouten.

Met een stapeltje gekleurde uitnodigingen ging Erika met ons mee op weg naar de “Óvoda” in Mikebuda. Dat is de kleuterschool. De leidster van 18 kinderen vertelde dat ze met smart op een volgend kind wachten, zodat het gebouwtje gerenoveerd kan worden. Voor ons betekende dit aantal een mogelijke aanwas voor de kinderbijbelclub. Helaas is dit aantal niet voldoende om weer een basisschool in het dorp op te starten. Op verschillende plekken in het dorp hingen we de uitnodigingen op.

Een week later gingen we weer naar Mikebuda om persoonlijk langs de gezinnen te gaan die we al kenden. Zo kwamen we ook bij Gábor, inmiddels 15 jaar. Aan hem zal ik een aparte blog wijden omdat met hem de hele club begonnen is. Hij was deze week thuis en beloofde te komen met zijn 2 kleine neefjes. Op de clubdag zelf reden we langs een huisje, waar Joke al eerder een moeilijk lopend jongetje had gezien. In haar allerbeste Hongaars met uitnodiging in de hand, maakte zij duidelijk dat hij, omdat zijn moeder geen auto had, over een half uurtje opgehaald zou kunnen worden.

Om half 2 stonden we bij de school, er stonden al wat oudere mensen te wachten.

Wat bleek? Tegelijk met de kinderclub werd er een kledingverkoop gehouden in de school. De burgemeester vertelde dat ze zo verwachtte dat er kinderen met hun ouders mee zouden komen, en even naar boven zouden kunnen lopen. Daar werd de club gehouden. Zij had ook de uitnodiging op de plaatselijke website geplaatst. Fijn dat ze zo meedenkt en openstaat voor dit werk!

We begonnen met het ophangen van de de vlaggenlijnen, zodat er te zien was dat er iets speciaals was in de school. Deze keer ook de persoonlijke vlaggenlijn die Joke van haar klas gekregen had. In het voormalige klaslokaal maakten we daarna alles klaar voor de club. Welke kinderen zouden er vanmiddag komen?

Gábor met zijn 2 neefjes en hun moeder. 2 Nieuwe kleutertjes. Csaba, een oudere nieuwe jongen die bij zijn vader is op vrije dagen. Dávid, de nieuwe opgepikte jongen. 2 Oudere meisjes die helaas al snel weer vertrokken. Verder onze trouwe clubleden Roxy en de zusjes Petra en Nóra. Dávid, zoon van Zsuzsa (onze vertaalster vandaag), André, een 36 jarige jongeman met het Syndroom van Down. Onze Bartel en het echtpaar Laszló en Erika (muzikale begeleiding op keyboard en fluit).

De kinderen kunnen wat spelletjes doen, er worden wat gesprekjes aangeknoopt en dan starten we met het zingen van liederen die we al kennen. We vragen de Heere God om Zijn zegen over deze middag en luisteren dan naar de vertelling van de olie in de kruik van de weduwe, die bleef stromen tot alle verzamelde kruiken vol waren. Wat jammer dat Gábor en zijn familie werden weggeroepen vlak voor de weduwe haar deur op slot deed, nu hoorden zij het wonder niet. Misschien dat Gábor het in zijn kinderbijbel aan zijn neefjes gaat voorlezen. We leren dat we al ons verdriet en onze zorgen aan de Heere God mogen vertellen, want Hij wil voor ons zorgen, ondanks dat wij bij Hem weggelopen zijn. We leren de tekst uit Psalm 55 al zingend uit ons hoofd en we zingen een nieuw lied: Hinni taníts. Ook wordt er deze keer een kinderbijbel uitgedeeld, Roxy is al meer dan 5 keer op de club geweest. Ze kijkt al uit naar de tiende keer, want dan ligt er een fotoboekje van de clubmiddagen klaar. Na al dat luisteren en leren is het knutseltijd met wat limonade en een snoepje erbij. De oudere jongens spelen fanatiek “Halli Galli”. We sluiten af met een quiz over de vertelling en het blijkt dat er goed geluisterd is. Mooi is het om te merken dat de kinderen die al wat langer komen ook durven te vertellen hoe zij merken dat God er ook in hun leven wil zijn. Een goed moment om  met elkaar de Heere God te bedanken en zo de clubmiddag af te sluiten. Csaba wil er graag de volgende keer weer bij zijn, hij genoot van de rustige sfeer tijdens deze middag. Zijn ouders zijn gescheiden, weer een jongen die we de enige Weg hebben mogen wijzen en waar we voor zullen gaan bidden. Bidt u, bidden jullie mee?

Hartelijke groeten en dank voor het gebed voor deze clubmiddag,

Lorens, Joke en Bartel