Indiai Tábor

Net als deze indiaan kijken wij er heel erg naar uit om de kinderen na lange tijd weer te ontmoeten. Met Kerst en Pasen zijn er contactmomenten geweest, maar er mocht geen club gehouden worden. Nu de meeste beperkingen zijn opgeheven, hebben we toestemming gekregen om opnieuw het zomerkinderkamp te organiseren met als thema indianen. Het vijf-daagse programma van VISZ is doorgesproken, de materialen liggen klaar. Wat fijn dat er dit jaar nog meer kinderen uit Mikebuda zijn aangemeld. Totaal zijn er 23 kinderen geregistreerd. Vanwege Covid moeten we wel iedere dag de temperatuur opnemen, de buitentemperatuur blijkt soms hoger dan de lichaamstemperatuur.

Iedere ochtend om acht uur staan we bij de oude school in Mikebuda om de kinderen op te halen. De meesten zitten dan al klaar in de bus. We rijden naar Iskola Ház en daar droppen ze hun tas en spelen in de tuin tot het ontbijt geserveerd wordt. Daarna nog even spelen en dan begint de Bijbelles. Die bestaat uit een lied, een tekst aanleren en natuurlijk de Bijbelvertelling. András en Joke vertellen dit jaar over de verheerlijking op de berg, de storm op het meer, de Kananitische vrouw en de Goede Herder. Na een pauze gaan de kinderen in een jongens- en meisjesgroep uiteen om de opdrachten in het programmaboekje te maken. Voor het opzeggen van de Bijbeltekst kan een munt voor de pot verdiend worden. De kinderen worden over vier indianenstammen verdeeld. Zij zoeken zoveel mogelijk informatie op, om dit vervolgens op vrijdag aan de hele groep op een leuke manier te presenteren. Aan het einde van de week is er een prijs voor iedere stam.

Ook dit jaar wordt de warme hoofdmaaltijd bezorgd. Deze keer zorgen wij in plaats van soep voor een dessert. Het is namelijk verschrikkelijk warm, de hele week ruim boven de 32 graden. Een ijsje of yoghurt gaat er dan wel in. Omdat het kamp dit jaar al in juni is, normaal gesproken de regenmaand, hebben we gebeden om droog weer. Er is geen druppel regen gevallen, wel veel zweetdruppels. We delen washandjes uit die telkens opnieuw nat worden gemaakt en zo voor een beetje verkoeling zorgen.

Na de siësta is het knutseltijd: blaaspijpen, tooien, pijlkokers, weefsels van grassen, pollepels brandmerken en kleipotjes maken. Voor de meisjes komt er een harenvlechtster. Een echte tipi wordt samen met de jongens opgezet. De wolkenkoekjes die de rooksignalen moeten voorstellen worden gebakken, maar een deel gaat naar Cegléd om afgebakken te worden omdat er kortsluiting in de oven is ontstaan. Gelukkig zonder echte rookwolken. Lorens en Bartel doen dan ook alvast de boodschappen voor de volgende dag. Tussendoor is er tijd om met de kinderen die dat willen te praten over het geloof. Dit wordt, vanwege de taal, vooral door Szilvia gedaan. Vanwege de warmte zoeken verschillende kinderen afkoeling in de woonkamer om daar spelletjes te spelen. Ook Katika, een van onze twee katten is zeer geliefd. Csabi, de andere kat, laat zich overdag niet zien. Iedere middag is er het vervolgverhaal over Aski, de indiaan. Donderdagmiddag luisteren we daar binnen naar, 39 graden is voor doorgewinterde Hongaren toch ook echt een beetje teveel van het goede. Het spelen van de indianenspelletjes waarbij punten verdiend kunnen worden verplaatsen we naar ’s morgens vroeg, dan heeft iedereen nog energie. We zijn blij dat de temperatuur op vrijdag weer naar de 30 zakt. Elke middag kan er gezwommen worden, heerlijk om af te koelen. Het nu lege houthok is met een tentdoek ervoor een mooie kleedkamer voor de jongens. Een fruithap met een koek rond het thema en hééééééééél veel water en limonade vinden gretig aftrek.

Om vijf uur, meestal wat later stapt iedereen in de dorpsbus of auto en wordt weer netjes in het dorp of thuis afgeleverd. Hier in Iskola Ház wacht dan de schoonmaak van o.a. het terras om een invasie van mieren te voorkomen. Iedereen hartelijk dank voor het meebidden en meeleven in welke vorm dan ook, de kinderen en wij hebben genoten! Wij hopen de kinderclub voort te zetten in september. Vanwege het grote verschil in leeftijd, van zes tot en met veertien jaar, willen we graag een tienerclub en een kinderclub. houden. Daarom blijft uw hulp d.m.v. gebed hard nodig!